Tag Archive for: wursti

perheyritys Wursti

Jo viidennellä vuosikymmenellä toimiva järvenpääläinen perheyritys Wursti luottaa perinteisiin makuelämyksiin samalla uutta kehittäen ja eteenpäin katsoen.

Järvenpään kaupunki valikoitui Wurstin toimipaikaksi yli 35 vuotta sitten muun muassa hyvän sijaintinsa vuoksi. Siitä lähtien Wurstin toimipaikka on sijainnut Järvenpäässä Nummenkylän teollisuusalueella. Sekä Wursti että Järvenpää ovat molemmat kehittyneet ajan saatossa. Wurstin toimipistetta on esimerkiksi laajennettu vuosien aikana noin kymmenen kertaa.

Järvenpään kehittyminen on tärkeää Wurstilaisille; valtaosa työntekijöistä asuu Järvenpäässä tai sen naapurikunnissa. Jotkin asiat eivät ole vuosien saatossa muuttuneet; Järvenpää on pysynyt vetovoimaisena ja Wursti toimii perheyrityksenä nyt jo kolmannessa polvessa.

Järvenpään kaupunki ja Järvenpään yrittäjät toteuttavat yhdessä juttusarjaa Järvenpään yrittäjistä.

Yritystarinat julkaistaan syksyn ja talven 2021 aikana. Sarjassa kuullaan järvenpääläisiä yrittäjiä ja heidän tarinoitaan. Wurstilla oli kunnia päästä mukaan yrityssarjaan ja aloittaa tarinallaan kyseinen juttusarja.

Tutustu Wurstin tarinaan Järvenpään kaupungin sivuilla.

Mukana on myös kuvia ja videoita, joiden kautta pääset tutustumaan Wurstin tuotantoon. Jutussa kuvataan myös makkaran matkaa lihasta valmiiksi tuotteeksi.

Hyvä Järvenpää ja hyvä yrittäjät! Terveiset Järvenpäästä!

Ps. Lue myös muut kuulumisemme ja tutustu perheyritys Wursti tarinaan.

perheyritys Wursti

järvenpääläinen perheyritys Wursti

Suomen paras erikoismakkara 2021

Suomen paras erikoismakkara tulee jo toista vuotta peräkkäin Järvenpäästä

Järvenpääläisen perheyritys Wursti Oy:n Olutnakki on valittu vuoden 2021 parhaaksi erikoismakkaraksi Akateemisen Kiuas-Seuran (AKS) toimesta, joka vuosittain valitsee Suomen parhaat makkaratuotteet. Viime vuonna voiton vei Wurstin Mini Krakova nakki. Molemmat tuotteet kuuluvat Wurstin Maukkaat-sarjaan. Wurstin tuotepäällikkö Sallamari Lempinen naurahtaa:

– Maukkaat-sarja on selvästi onnistunut nimensä veroisesti. Monesti maisteluissa on mukana vain isoja toimijoita, joten on mukavaa, kun me pienemmätkin pääsemme näyttämään kyntemme maisteluissa.

Wursti tuntee erikoismakkarat hyvin – onhan niitä valmistettu Järvenpäässä käsityönä jo 35 vuotta leikkeleiden ja muiden lihajalosteiden ohella. Tärkeää on kuitenkin myös osata kuunnella kuluttajia. Siksi esimerkiksi Olutnakki on valmistettu yhteistyössä K-Kauppojen kanssa kuluttajien toiveita silmällä pitäen.

– Kauppojen ymmärrys ihmisten kaipaamista tuotteista yhdistettynä meidän makkaramestariemme kokemukseen synnyttää jatkuvasti hyviä ja hauskoja ideoita. Makkaramestarimme tietävät, miten makkaraan saadaan paras yhdistelmä makua ja rakennetta. Lisäksi käsin tekemällä tuotteissa on enemmän luonnetta kuin täysin koneistetussa tuotannossa, tätä kuluttajat myös arvostavat.

Pienpanimokulttuurin jatkuva kasvu yhdistettynä tapas kulttuurin napostelunautiskeluun on oivallinen yhdistelmä Olutnakin kaltaisille sellaisenaan käytettäville tuotteille. Yhtä lailla kokeilunhalu pienpanimotuotteita valitessa peilaantuu myös niiden kanssa nautittaviin pikkupurtaviin.

– Viime vuosina on nähty selkeää nousua erikoismakkara- ja snackstuotteiden kulutuksessa. Ihmiset haluavat seikkailla erilaisissa makumaailmoissa ja kokeilla
impulsiivisestikin uusia tuotteita, mikä osoittaa mahtavaa kokeilunhalua. Samoin kuin esimerkiksi pienpanimo-oluilta, myös makkaroihin kaivataan uniikkeja ominaisuuksia ja uusia ideoita.

Koronavuodet ovat vaikuttaneet myös Wurstin toimintaan – esimerkiksi ravintolapuolella käytettävien tuotteiden kysyntä on laskenut merkittävästi. Koronan ei olla kuitenkaan annettu liikaa vaikuttaa yrityksen toimintaan ja Lempinen antaakin paljon kiitosta henkilökunnalle:

– Meillä on aina pidetty isossa arvossa artesaanityöskentelyä ja tuotteemme valmistetaankin suurelta osin käsityönä, joten voitto on hieno tunnustus kaikille
meidän osaaville käsipareillemme. Erityisen hyvältä tuntuu saada tällainen kunniamaininta näin korona-ajan keskellä, sillä henkilökunta on koronasta ja sen
työpaikkaoloihin vaikuttavista tekijöistä huolimatta jaksanut tehdä samaa hienoa työtä kuin aina ennenkin.

2020 Wursti sai kaksoisvoiton viemällä sekä parhaan erikoismakkaran että parhaan raakamakkaran tittelin nimiinsä.

Järvenpäässä on selkeästi löydetty voittavan reseptin salaisuus.

– Mitäpä hyvää voittavaa kaavaa rikkomaan, joten mennään samalla tavalla eteenpäin kuin ennenkin. Hyvällä itseluottamuksella lähdetään ensi vuoden
maistelukauteen ja koitetaan jatkaa voittojen tiellä. Tässä välissä kuitenkin keskitytään arkisempiin asioihin muun muassa valmistamaan kauppojen hyllyille 30-vuotiasta Siskonmakkaraa, leikkeleitä ja luomaan uusi menestysresepti siinä sivussa, Lempinen päättää iloisesti.

AKS:n raati arvioi makkarat sokkotestissä, jossa arvioidaan tuotteen makua, rakennetta, massan sidosteisuutta ja kuoren rapeutta.

Akateeminen Kiuas-Seura on maistellut makkaroita vuodesta 1991 lähtien ja on kokoontunut arviointi-istuntoihin jo 988 kertaa. Tämän maistelukauden (1.9.2020 – 31.8.2021) aikana pidetyissä 17 istunnossa arvioitiin kaiken kaikkiaan 125 makkaraa neljästä eri maasta, joista 104 oli Suomessa valmistettuja uutuuksia, seura kertoo verkkosivuillaan.

Wurstin palkitut makkaratuotteet läpi vuosien:
2021 Paras erikoismakkara Olutnakki
2020 Paras erikoismakkara Mini Krakova nakki
2020 Paras raakamakkara Grillimaisteri Kielbasa raakamakkara
2016 Paras ryynimakkara Koblasnik Rasputin mustanakki
2015 Paras nakkimakkara Olutnakki
2014 Paras erikoismakkara Perunamakkara
2012 Paras nakkimakkara Chorizo-nakki
2004 Paras uusi makkara Pirkka Juusto-Krakovanmakkara

Maukkaat Olutnakki *SUOMEN PARAS ERIKOISMAKKARA 2021*

Maukkaat Olutnakki *SUOMEN PARAS ERIKOISMAKKARA 2021*

Wurstin tuotepäällikkö esittelee Siskonammakkaroita Wurstin tuotepäällikkö esittelee Siskonmakkaraa

Lihalehti 1 / 2021, teksti ja kuvat Niina Jormanainen

Wurstin tuotepäällikkö Sallamari Lempinen jatkaa isoisänsä ja isänsä jalanjäljillä järvenpääläisessä perheyrityksessä. Liha-ala on tullut hänelle tutuksi verenperintönä, mutta mikään itsestäänselvyys työ perheyrityksessä ei kuitenkaan alun perin ollut.

Miten valita itselleen sopiva ammatti, jos on kiinnostunut ihan kaikesta? Kysymys oli pyörinyt järvenpääläisen Sallamari Lempisen mielessä ainakin lukiosta asti. Lempisen isä on yksi Wurstin lihajalostamon perustajista ja omistajista, joten helpoin vastaus olisi tietenkin ollut aloittaa työt suoraan Puurtajankadulla. Olihan jalostamo käynyt hänelle jo työpaikkanakin tutuksi kesätöiden ja välivuoden pestien myötä. Sallamarille oli kuitenkin tärkeää ensiksi opiskella, ja lopulta opiskelupaikaksi valikoitui liiketalouden opinnot.

− Ajatus työskentelemisestä Wurstilla kypsyi hiljalleen, kun opiskelin Haaga-Heliassa liiketalouden tradenomiksi. Muistan, kun koulun opinto-ohjaaja kysyi, että mikä minua kiinnostaa ja mihin haluan suuntautua. Vastasin, että minua kun kiinnostaa vähän kaikki. Opo vastasi siihen, että se on yrittäjän merkki, Sallamari muistelee.

Tämä vastaus jäi vahvasti Sallamarin mieleen, mutta lopullinen päätös syntyi kuitenkin vasta työelämän kokemuksen kautta.

− Työskentelin opiskelujen jälkeen hetken monikansallisessa yrityksessä, jossa pystyin hyvin peilaamaan ison yrityksen toimintaa Wurstiin. Minusta alkoi vahvasti tuntua paremmalta se, että pienessä yrityksessä pääsee paljon paremmin vaikuttamaan omaan työhönsä. Isossa yrityksessä jokaiselle asialle piti aina hakea hyväksyntä jostain kaukaa ja asioiden hoidossa kesti. Meillä voidaan tehdä nopeitakin päätöksiä, koska kaikki työntekijät löytyvät saman katon alta.

Wursti onkin Sallamarille paljon enemmän kuin vain työpaikka. Se on iso perhe, jossa työskentelee Sallamarin sukulaisten lisäksi monia ihmisiä, jotka hän on tuntenut ihan lapsesta asti.

− Täällä ovat töissä sisarukseni ja serkkuni. Lisäksi meillä on tosi pitkiä työsuhteita, jotkut tekevät töitä vielä osa-aikaeläkkeeltä käsinkin. Kaikenikäiset työntekijät ja mukava työilmapiiri ovatkin meidän yrityksemme ehdoton voimavara. Kovasti odotan, että korona on ohi, ja pääsemme taas tapaamaan kasvotusten sekä järjestämään jotakin yhteistä meidän porukalle.

Kinkun pakkaamista Wurstilla

Työn suola

Tuotepäällikön työ pienessä perheyrityksessä on monipuolista ja työnkuvan rajat venyvät pakostikin. Juuri työn vaihtelevuus onkin Sallamarin mielestä oman työn suola.

− Kun aloitin täällä tuotepäällikkönä seitsemän vuotta sitten, niin hoidin alussa aika lailla vain tuotepäällikön töitä, kuten uusien tuotteiden lanseerauksia ja niiden menekkien seurantaa. Sitten työni laajeni myös myyntiin, ja nykyään saatan olla saman päivän aikana kehittämässä uutta makkarareseptiä, hoitaa myyntiä, suunnitella pakkauksia ja sitten vielä tehdä meidän markkinointia. Pidän monipuolisuudesta, mutta toisaalta on pitänyt myös opetella, ettei kaikkia töitä tarvitse tai edes pysty hoitamaan itse, vaan asioita voi jakaa.

Vahvasti mukana sosiaalisessa mediassa

Markkinointi on Sallamarin yksi lempilapsista, ja hänen aikanaan yritys on ottanut sosiaalisen median vahvasti osaksi markkinointiaan. Wurstilla on Facebookissa yli 2000 seuraajaa ja Instagramissa 1400 seuraajaa.

− Pienelle yritykselle sosiaalinen media on tosi hyvä tapa mainostaa ja olla yhteydessä kuluttajiin. Sen kustannukset ovat maltillisia ja näkyvyys hyvä. Meidän julkaisemat ruokareseptit ovat olleet tykättyjä. Lisäksi olemme tehneet yhteistyötä järvenpääläisen ruokablogiryhmän kanssa. Myös moni ruokabloggari seuraa meitä ja saattaa hakea resepteistä vinkkejä. Homma toimii siis molemmin päin.

Uusi laatustandardi

Viime aikoina wurstilaiset on pitänyt kiireisenä erityisesti uusi elintarviketurvallisuusstandardi, BRC, johon Wurstilla satsataan paljon. Uusi standardi teettää valtavasti töitä, kun Wurstilla muutetaan ja tarkennetaan jo olemassa olevia systeemejä sekä tehdään isoja investointeja.

− Meillä on nyt käytössä FSSC 22000 -laatustandardin mukaan sertifioitu laatujärjestelmä, mutta olemme päivittämässä laatujärjestelmää vastaamaan Brittien kehittämän BRC-standardin vaatimuksia. Se on tätä nykyistä laatujärjestelmää tiukempi. BRC-laatustandardin mukaisesti sertifioituja toimijoita ei ole vielä kovin montaa Suomessa. On kuitenkin tärkeää pysyä kehityksessä mukana, sillä kaupparyhmätkin ovat alkaneet vaatia entistä tiukempia laatustandardeja yrityksiltä. Ja onhan se yritykselle itselleenkin tärkeää, että tuotannon kaikista vaiheista jää jälki ja asioita voidaan tarkistaa helposti jälkikäteen.

Pieni on ketterä

Wurstin päätuotteista osa on pysynyt samana aina yrityksen perustamisvuodesta 1986 saakka. Näitä ovat muun muassa Korppukinkku ja Rosvopaisti, jotka ovat löytäneet omat vakiokäyttäjänsä vuosikymmenten aikana. Suosituimpiin tuotteisiin kuuluu myös ikiaikainen klassikko Siskonmakkara, jota on myös valmistettu ihan alusta asti. Mutta mikä onkaan Sallamarin oma lempituote?

− Tällä hetkellä ehdottomasti raakamakkarat. Ne ovat maukkaita, lihaisia ja sopivat monipuolisesti muuhunkin ruoanlaittoon kuin grillattavaksi. Raakamakkarat ovat Suomessa vielä suhteellisen uusi juttu, mutta ne ovat saavuttamassa hyvin jalansijaa markkinoilla. Suomalaiset kokeilevat mukavan rohkeasti uusia juttua. Ylipäänsä ruoanlaitto ja ruokatrendit kiinnostavat minua nykyään todella paljon, ja tästä on ollut paljon apua, kun kehitämme Wurstille uusia tuotteita. Joskus ruokaa laittaessa saatan saada jonkin idean, ja siitä voidaan toteuttaa koe-erä lähes saman tien tuotannossamme. Toisaalta lähes kuka vaan meillä voi ehdottaa uutta ideaa ja sitä voidaan testata. Ja jos homma toimii muidenkin mielestä, niin uusi tuote voidaan tuoda markkinoille hyvinkin nopeasti. Tämäkin on pienen yrityksen ehdottomia etuja ja tällaisesta ketteryydestä on erityisesti hyötyä, kun seuraamme uusia trendejä.

Wurstin Sinappikinkkua

Mitä seuraavaksi?

Tämän haastattelun jälkeen helmikuun aurinko kutsuu Sallamaria uuden lempilajinsa, hiihdon, pariin. Hangilla hiihdellessä on hyvää aikaa miettiä tulevaisuutta mutta myös vain ladata akkuja.

− Viihdyn tuotepäällikön työssäni Wurstilla hyvin. Onhan meillä välillä puhuttu jo sukupolvenvaihdoksesta, mutta mitään sen tarkempia suunnitelmia ei ole vielä tehty. Nyt oikeastaan odotan vain, että koronarokotteet tulisivat ja voisimme palata normaaliin. Matkusteluakin kaipaan. Ulkomaille suuntautuneilla messumatkoilla olemme käyneet tutustumassa niin alan uusimpiin koneinnovaatioihin kuin paikalliseen ruokakulttuuriin. Nyt ei auta kuin malttaa odottaa ja singahtaa makumatkalle omassa kodissa hyvän ruoan parissa!

Kuka?

Sallamari Lempinen, o.s. Saarela

Ammatti

Tuotepäällikkö Wurstin perheyrityksessä, jonka perustivat 35 vuotta sitten Sallamarin isoisä Oiva Saarela, isä Jyrki Saarela ja setä Jari Saarela sekä heidän puolisonsa.

Työ

Hoitaa yrityksessä monipuolisesti muun muassa tuotteisiin liittyviä asioita, myy, tekee markkinointia, suunnittelee pakkauksia.

Harrastukset

Ruoanlaitto, sienestys, hiihto, aviomiehen kanssa yhteiset talon remontointiprojektit, luonnossa kulkeminen.

Muuta

Lihakeskusliiton markkinointi- ja viestintäryhmän puheenjohtaja

 

Wursti on Lihakeskusliiton jäsen. Lihakeskusliitto on pääomistajana ja julkaisee Lihalehteä.

Lihalehti on liha-alan järjestölehti, jok kattaa laajasti koko lihaketjun ja sen toimintaympäristön.

Lihalehti antaa ajantasaista tietoa ja kokoaa yhteen alan tiedon ja toimijat.

Tutustu ja Lihalehteen täällä!

Wursti 35 vuotta

2021 on Wurstin juhlavuosi, kun yritys täyttää 35 vuotta!

Wurstin tarina sai alkunsa vuonna 1986, kun Pohjois-Pohjanmaalla toiminut liha-alan konkari Oiva Saarela perusti poikiensa Jarin ja Jyrkin kanssa yhtiön pääkaupunkiseudun kasvaville markkinoille. Kolmikko oli aiemminkin työskennellyt pitkään lihajalosteiden parissa, joten kokemusta alalta ei uupunut. Vuosi 2021 on yritykselle juhlavuosi, yritys on toiminut 35 vuotta samalla tontilla Puurtajankadulla Järvenpäässä.  Wursti on säilynyt suomalaisena perheyrityksenä nyt jo kolmannessa sukupolvessa ja tehdasta on ehditty laajentaa kymmenen kertaa.

 Wursti 35 vuotta

Alusta alkaen yrityksen toimintaa on ohjannut vahva usko laadukkaisiin ja innovatiivisiin tuotteisiin; Yritys on panostanut erityisesti kokolihasta valmistettuihin viipalepakkauksiin. Wurstin tuotteet erottuvat edukseen luonnollisen ja aidosti lihaisan olemuksensa ansiosta. Tuotteet valmistetaan yhä suurelta osin käsityönä. Lisäksi monet tuotteet kypsennetään erityisissä paistouuneissa, joista syntyy herkullinen maku tuotteisiin – kuin kotiuunissa!

Juhlavuoden kunniaksi Wurstin klassikot, jo yli 30 vuotta tuotannossa olleet Korppukinkku ja Grillikinkku, saavat uuden pakkausilmeen.

Wurstin aidot ja alkuperäiset Korppukinkku sekä Grillikinkku valmistetaan korkealaatuisesta kinkusta vanhan ajan valmistusmenetelmiä noudattaen. Korppukinkku kuorrutetaan käsityönä sinapilla ja korppujauholla, Grillikinkku grillausmausteseoksella. Lopuksi kuorrute paahdetaan aidolla tulella liekkigrillissä. Wurstin liekkigrilli oli ainutlaatuinen innovaatio vuosikymmeniä sitten. Tämä menetelmä on salainen yhä vuonna 2021! Wurstin salainen grillausmenetelmä antaa kuorrutteelle herkullista paahtunutta makua. Korppukinkussa ja Grillikinkussa on mukavaa mehevyyttä ja reilusti aitoa, lihaisaa kinkun makua!

Wursti Korppukinkku

Wurstin Korppukinkku saa juhlavuoden kunniaksi uuden ulkoasun

 

Wurstille hankittiin vuoden alussa puoliautomaattinen pesukone savustusvaunujen pesua varten. Tähän asti käsipesulla puhdistetut savustus- ja keittovaunut hohtavat nyt konepuhtauttaan.

Vettä kuluu nyt vähemmän ja pesuainekin annostellaan automatiikalla. Kone pesee ja huuhtelee vaunut neljässä minuutissa. Pesuvesi kierrätetään ja ylimääräinen vesi johdetaan suodatettuna viemäristöön.

Kone lämpiää höyryllä ja se on ympäristöystävällistä. Keittouunit ja lämmitys toimivat niin ikään höyryllä. Uuteen pesukoneeseen vedettiin haara olemassa olevasta höyryputkesta ja tämä säästää merkittävästi sähköä. Ja sitä lämmintä vettä.

Lihalehti kävi tekemässä jutun aiheesta, lue se tästä!

Palvikinkut vaunulla

Vuosi 2017 on Wurstilla juhlavuosi. Wurstin tarina sai alkunsa vuonna 1986, kun Pohjois-Pohjanmaalla toiminut liha-alan konkari Oiva Saarela perusti poikiensa Jarin ja Jyrkin kanssa yhtiön pääkaupunkiseudun kasvaville markkinoille. Kolmikko oli aiemminkin työskennellyt pitkään lihajalosteiden parissa, joten kokemusta alalta ei uupunut. Yritys on säilynyt perheyrityksenä nyt jo kolmannessa sukupolvessa ja tehdasta on ehditty laajentaa kymmenen kertaa.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun tehdas rakennettiin Puurtajankadulle Järvenpäähän ja toiminta käynnistettiin. Nyt kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin toiminta jatkuu samassa osoitteessa, samoja arvoja noudattaen. Alusta alkaen yrityksen toimintaa on ohjannut vahva usko laadukkaisiin ja innovatiivisiin tuotteisiin: Yhtiö on panostanut erityisesti kokolihasta valmistettuihin viipalepakkauksiin. Wurstin tuotteet erottuvat edukseen luonnollisen ja aidon olemuksensa ansiosta.

Lihalehti kävi tekemässä jutun Wurstilla juhlavuoden kunniaksi. Lue Lihalehden juttu Wurstista täällä!